Actief of Passief beleggen?

In de wereld van beleggen heerst er de laatste jaren een heuse stammenstrijd tussen aanhangers van actief beleggen en voorstanders van passief beleggen.

Bij actief beleggen zetten beleggingsfondsen en vermogensbeheerders slimme beleggingsexperts in die als doel hebben om via keuzes qua timing en selectie van aandelen een beter rendement te behalen dan de markt. 

Bij passief beleggen gelooft men niet dat het mogelijk is om de markt structureel te verslaan. Via indexfondsen wordt dan in de gehele markt belegd. De kosten van indexfondsen zijn relatief laag. Bij passief beleggen wordt het marktrendement behaald, na afslag van de lage kosten. 

Ik was voorheen een voorstander van passief beleggen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 80% van de actieve beleggingsfondsen niet beter, maar juist slechter tot veel slechter dan de markt rendeert. De oorzaak zit o.a. in de kosten van de dure experts die ook gaan handelen wat weer transactiekosten met zich meebrengt. 20% van de actieve beleggingsfondsen doet het weliswaar wel beter dan de markt, maar dit is geen homogene groep. De winnaar van vandaag is de verliezer van morgen. Ik geloof niet dat het mogelijk is om deze 20% te selecteren. 

Tot ik er, een paar jaar geleden, tijdens een studiereis in Londen achterkwam dat het nog beter kan. Ik ben toen ontvangen op het kantoor van Dimensional, een vrij grote Amerikaanse beleggingsfirma. Zij hebben een unieke beleggingsfilosofie die ik helemaal onderschrijf. Uitgangspunten zijn o.a. dat markten werken, dat een optimale spreiding essentieel is en dat het mogelijk is om het rendement te verhogen via slimme oplossingen gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Dimensional zit in de academische hoek. Zo zijn er maar liefst drie Nobelprijswinnaars van de economie aan Dimensional verbonden. Met behulp van Dimensional hebben wij, bij Pulles & Rijppaert, een vijftal beleggingsportefeuilles gebouwd waar wij zeer trost op zijn. 

Mijns inziens zijn onze beleggingsoplossingen nog beter dan passief beleggen om drie hoofdredenen:

  • Nog bredere spreiding. Via onze beleggingsportefeuilles beleggen wij wereldwijd in vrijwel alle aandelen die er toe doen. (ca. 11.000).
  • Een beter rendement door onderbouwde accenten binnen de portefeuilles. Op basis van wetenschappelijk onderzoek blijkt dat bepaalde typen aandelen het over een langere periode bezien beter doen dan andere typen aandelen. Zo doen aandelen van wat kleinere ondernemingen het gemiddeld beter dan aandelen van hele grote ondernemingen en doen waardeaandelen het beter dan groeiaandelen. Ook zijn er sterke aanwijzingen dat duurzaam het beter doet dan niet-duurzaam. Zo hebben wij in onze portefeuilles vier dimensies vastgesteld en zitten wij overwogen in de categorieën waar je meer van mag verwachten en onderwogen in de categorieën waar je minder van mag verwachten. Bij indexfondsen speelt dit niet en zit je meestal alleen maar in aandelen van de hele grote ondernemingen, omdat die doorgaans in een bepaalde index zitten.
  • Gunstigere aankoop- en verkoopcondities. Bij onze beleggingsportefeuilles wordt via een uniek tradingsysteem altijd voor een lage prijs aangekocht en voor een hoge prijs verkocht. Dit kan omdat er geen urgentie is om bepaalde aandelen op een bepaald tijdstip aan te kopen. Er worden gewoon honderden koopwaardige aandelen geselecteerd en voor al die aandelen wordt een bod gedaan om ze goedkoop te kunnen kopen. Verder wordt er gewacht tot iemand toehapt. Het blijkt dat dit altijd gebeurt. Indexfondsen hebben het “probleem” dat de index zo nu en dan wordt aangepast en alle indexfondsen moeten dan op een bepaalde datum een vast aantal aandelen aan- en verkopen. Dit gaat per definitie altijd tegen een ongunstige prijs. 

Als u meer wilt weten over onze unieke beleggingsoplossingen kunt u uiteraard altijd bij ons terecht. Op verzoek zenden wij u graag ter aanvullende informatie ons beleggingsbeleid.

Als u overstapt bent u ook meteen verlost van de stammenstrijd tussen actief en passief beleggen.

Frans Pulles

Lifestyle- en Vermogensplanner

Dit artikel op LinkedIn